Druk… Dat is het antwoord wat ik regelmatig hoor wanneer ik iemand vraag hoe het met hem of haar gaat.
Maar druk of niet, ik ben van mening dat ‘druk zijn’ een keuze is. We hebben allemaal evenveel tijd in een dag en het gaat er naar mijn idee om hoe je die tijd besteedt. Het is goed om te kijken naar wat je wel en niet in deze tijd wilt of kunt doen.
Het maken van een goede, haalbare planning helpt je meer grip te krijgen op je tijdsbesteding waardoor meer gedaan krijgt. Maar het maken van een haalbare planning blijkt vaak lastiger dan gedacht.
Want er komt altijd wel iets tussendoor. Taken vragen meer tijd dan je van tevoren had gedacht of afspraken lopen uit. Je komt hierdoor al snel in de knel met je tijd waardoor je niet aan al je geplande activiteiten toekomt, laat staan aan tijd voor jezelf.
Je sluit je dag met een onbevredigend gevoel af of misschien ga je wel net zo lang door totdat alles van je takenlijst is gedaan waardoor je meer uren maakt dan je zou willen.
Misschien herken jij jezelf wel in één van de volgende veel voorkomende plan fouten.
5 Meest gemaakte plan fouten op een rij
Geen tijd voor jezelf
De basis voor goed functioneren is goed voor jezelf zorgen. Maar tijd voor jezelf en afspraken met jezelf worden vaak niet of alleen als sluitpost in de planning opgenomen.
Zelf vind ik het heel belangrijk om te sporten en te wandelen, maar ook het nemen van pauzes en het nuttigen van een gezonde lunch zijn voor mij voorwaarden om goed te kunnen functioneren. Daarom plan ik deze altijd als eerste in mijn weekplanning in.
Misschien lijkt het overbodig om deze zaken in je weekplanning op te nemen. Maar in de praktijk blijkt dat deze oh zo belangrijke zaken er nogal eens bij inschieten of een sluitpost van de dag of week zijn. Terwijl dit juist dé basisvoorwaarden zijn om goed te kunnen functioneren.
Want wanneer je het wél in je planning opneemt, ben je eerder geneigd die dingen ook écht te gaan doen. Kortom, wanneer je dit in je planning noteert, maak je zichtbaar dat je op dat moment geen andere afspraken of taken kunt inplannen of oppakken.
Plan daarom altijd als eerste tijd voor jezelf in!
Teveel plannen
De vaste afspraken worden meestal wel in de planning opgenomen, maar de rest wordt vaak in het hoofd opgeslagen. Schrijf je niet alles op, dan kun je je beschikbare tijd behoorlijk overschatten. Je wilt zoveel mogelijk gedaan krijgen en plant dan al snel teveel in.
Heb je meer taken dan tijd? Dan is het goed om keuzes te maken in wat écht belangrijk is en echt niet kan wachten en wat iets minder belangrijk is en nog wel even kan wachten. Prop je planning niet helemaal vol en voorkom het gevoel dat je alleen maar achter de feiten aanloopt.
Te optimistisch plannen
We plannen vaak té optimistisch. Veel taken denken we er ‘wel even tussendoor’ te kunnen doen.
We onderschatten regelmatig hoeveel tijd een taak daadwerkelijk in beslag neemt. ‘Oh dat is zo gepiept’ of ‘Ja, maar daar ben ik echt niet zo lang mee bezig hoor’ zijn uitspraken die ik regelmatig hoor van mijn coachees.
Op papier past het allemaal prima maar in de praktijk lopen dingen vaak anders dan gepland.
Een afspraak of taak neemt al snel meer tijd in beslag dan verwacht of misschien kom je wel in een file terecht. Hierdoor loop je al meteen achter op je planning en dat kan je een opgejaagd, gestrest of ontevreden gevoel bezorgen.
Houd eens bij hoeveel tijd bepaalde werkzaamheden en activiteiten in beslag nemen. Dit helpt je bij het maken van een haalbare planning.
Voorbereiding en reistijd niet inplannen
Bij het inplannen van afspraken wordt niet altijd rekening gehouden met de reistijd, laat staan tijd voor het voorbereiden of uitwerken van de afspraak.
Het kost tijd om naar en van een afspraak te komen en het voorbereiden en uitwerken ervan kost ook tijd. Neem je dit niet in je planning op dan kom je al snel in de knel.
Plan daarom ook reistijd in en houd er rekening mee dat een afspraak voorbereidingstijd of uitwerktijd nodig kan hebben.
Om je planning realistisch en haalbaar te maken is het belangrijk dat je al jouw taken, activiteiten en afspraken in je planning noteert. Dit geeft je een goed overzicht van je beschikbare tijd.
Te krap plannen
Het tjokvol plannen van je week, kan je een opgejaagd gevoel geven. Terwijl het zo belangrijk is om tijd te hebben om even op adem te komen tussen afspraken en activiteiten door of een ad hoc taak uit te kunnen voeren.
Daarnaast nemen sommige taken of afspraken meer tijd in beslag dan je van te voren had bedacht waardoor je al snel in de knel raakt met je tijd.
Plan daarom ook dagelijks tijd voor onverwachte zaken. Dit kun je doen door iets meer tijd voor een afspraak of activiteit in je agenda te plannen of door gewoonweg dagelijks 1 à 1,5 uur voor ‘onverwacht’ of als ‘uitlooptijd’ in je planning te noteren.
Vermijd deze 5 meest gemaakte plan fouten zodat ook jij een haalbare planning kunt maken.
Tot slot
Vind je het lastig om een haalbare planning te maken? Dan nodig ik je van harte uit om een gratis online adviesgesprek van 30 minuten met mij in te plannen.
Vertel me waar je tegenaan loopt, ik help je graag een eindje op weg. Misschien ben je met een kleine, simpele tip al geholpen dus: Niet aarzelen, gewoon doen!
Ik kijk naar je uit!