Heb je een achterstand in het opruimen en sorteren van je administratie? En heb je geen idee waar je de documenten kunt vinden die je straks nodig hebt voor het (laten) doen van je aangifte inkomstenbelasting?

Geen nood! Het is nu een goed moment om de achterstand in je administratie weg te werken zodat je straks moeiteloos de documenten bij elkaar tovert om je belastingaangifte te kunnen doen.

Lees snel de tips & tricks om eenvoudig en vakkundig de achterstand in je administratie weg te werken.

Zo werk je de achterstand vakkundig weg:

Dit heb je nodig:

  • Een grote doos of boodschappenkrat
  • 20 doorzichtige mapjes, Post-its, pen of stift
  • Een leeg oppervlak (tafel of vloer) voor het sorteren van je papieren

Zo pak je het aan:

Verzamelen

  • Pak een doos of krat en verzamel hierin alle losse en nog rondslingerende papieren en documenten vanuit het hele huis
  • Passen niet alle papieren erin? Maak dan eerst één krat leeg volgens onderstaande stappen en vul pas dan een nieuwe doos of krat

Sorteren

  • Pak de papieren één voor één uit de krat
  • Beslis per document of het nodig is om te bewaren
    Raadpleeg hiervoor de checklist bewaartermijnen
  • Sorteer de papieren van 2020 en die je volgens de checklist bewaartermijnen moet bewaren op logische categorieën en maak hiervan stapels
    Bijv.: bankzaken – energie/water – werk – polissen – telefoon/internet – (tand)arts – etc.
  • Leg papieren ouder dan 2020 apart per jaartal op een stapel (ongecategoriseerd)
  • Gooi reclamemateriaal en lege enveloppen direct weg of bij het oud papier

Bundelen

  • Maak voor elke categorie een doorzichtig mapje aan
  • Schrijf op de achterkant van een Post-it de categorie en plak deze aan de binnenkant
    van het mapje
  • Maak voor de documenten die je nodig hebt voor het doen van je aangifte inkomstenbelasting een apart mapje ‘Belastingaangifte’ aan en stop daar direct de stukken in die je daarvoor nodig hebt. Welke documenten dat zijn, vind je terug op de site van de Belastingdienst
  • Breng de documenten uit de doorzichtige mapjes per categorie in ordners of hangmappen op
  • Leg het nieuwste document bovenop
  • Bundel de documenten ouder dan 2020 per jaartal met een elastiek en bewaar in een archiefdoos tot de bewaartermijn verstreken is

Je achterstand in je administratie is nu snel en vakkundig weggewerkt. Het is overzichtelijk gesorteerd en de documenten die je nodig hebt voor het doen van je aangifte inkomstenbelasting heb je nu allemaal bij elkaar.

De komende tijd druppelen de fiscale jaaroverzichten weer binnen. Deze heb je nodig om aangifte inkomstenbelasting te doen. Stop ze na binnenkomst direct in het mapje ‘Belastingaangifte’. Zo heb je straks alles bij elkaar.

Tip:

Is je administratie op orde en wil je weten hoe je deze snel en simpel bijhoudt? Volg dan dit handige stappenplan van De Huishoudcoach.

Heb je vragen of wil je een afspraak maken?

Blijf er niet mee zitten! Mail of bel me en stel je vraag dan kun je mij vertellen waar je tegenaan loopt en wat je belangrijkste knelpunten zijn. Samen bekijken we wat jouw wensen en doelen zijn en hoe we deze het beste kunnen aanpakken.

jb1x

Gratis E-Book & tips

Organiseren van je administratie

Gratis E-Book

Handige tips die je helpen het overzicht in je spullen, administratie, agenda en huishouden weer terug te krijgen.

Ja! die pak ik mee
Organiseren van je huis

Gratis trips & tricks

Ik geef je graag handige tips die je helpen bij het opruimen, huishouden, administreren en agenderen.

Ja! Leuk om te lezen