Een tijdje geleden heb ik je een aantal tips gegeven voor het maken van een weekplanning en je verteld dat het maken van een weekplanning je rust en overzicht oplevert.

Als aanvulling op het maken van een weekplanning is het goed ook ‘wekelijks onderhoud’ te plegen. Dit is minstens zo belangrijk en is onlosmakelijk verbonden met je weekplanning.

Tijdens het wekelijks onderhoud blik je terug op de week die achter je ligt en kijk je vooruit naar wat er komen gaat. Het zorgt ervoor dat je niets vergeet en met een ontspannen gevoel het weekend ingaat.

Je veegt eigenlijk de losse eindjes van de afgelopen week bij elkaar. Ik trek wekelijks ongeveer een half uurtje uit om mijn losse eindjes in beeld te brengen.

Want als je meer grip op je taken wilt krijgen en niet steeds het gevoel wilt hebben achter de feiten aan te lopen. Dan is het goed om nu voor eens en voor altijd schoon schip te maken en orde op zaken te stellen.

Het kost je in het begin misschien even wat tijd maar wanneer je de basis hebt gelegd voor dit wekelijks onderhoud, is het wegwerken van de losse eindjes van de week niet meer zo tijdrovend maar juist super effectief!

Checklist voor wekelijks onderhoud

Plan wekelijks – bij voorkeur aansluitend aan het maken van je weekplanning – een half uurtje in je agenda in voor het wekelijks onderhoud.

Terugblik

Pak je weekplanning en je takenlijst erbij en loop de volgende punten na:

  • Zijn alle taken op je takenlijst genoteerd?
  • Volg uitgezette acties op
  • Streep afgeronde taken af
  • Plan eventueel door wat niet gelukt is
  • Zijn alle afspraken in je agenda genoteerd?
  • Wat ging goed en wat kan anders?

Vooruitblik

Bekijk de planning voor de komende week en check:

  • Moeten er nog ergens voorbereidingen voor getroffen worden?
  • Waar liggen de deadlines en wat moet daar nog voor gebeuren?
  • Waar zitten de eventuele knelpunten deze week en speel daarop in.

Check je mailbox

  • Zijn er nog onbeantwoorde mails?
  • Zijn er nog openstaande acties?
  • Zijn er afgeronde taken of projecten die je kunt archiveren?

Verzamel

Gedurende de week maak je aardig wat notities en aantekeningen, bijvoorbeeld tijdens vergaderingen, telefoongesprekken, netwerkbijeenkomsten, workshops, trainingen etc.

  • Verzamel alle losse (digitale) notities en aantekeningen, visitekaartjes, bonnetjes etc.
  • Neem deze door, beslis wat ermee moet gebeuren en bewaar ze op de juiste plek in het juiste systeem

Check je bureau

Een opgeruimd bureau zorgt voor meer overzicht en focus. Het is een klusje wat je dagelijks oppakt en daarom ook bij je wekelijks onderhoud hoort.

Overzicht en rust

Het wegwerken van losse eindjes door wekelijks onderhoud zorgt voor overzicht en rust in je hoofd waardoor jij met een ontspannen gevoel het weekend in gaat en met een schone, georganiseerde lei de nieuwe week weer begint.

Tot slot

Vind je het lastig om een haalbare planning te maken? Dan nodig ik je van harte uit om een gratis online adviesgesprek van 30 minuten met mij in te plannen.

Vertel me waar je tegenaan loopt, ik help je graag een eindje op weg. Misschien ben je met een kleine, simpele tip al geholpen dus: Niet aarzelen, gewoon doen!

Ik kijk naar je uit!

jb1x

Gratis E-book & tips

Timemanagement tips

Gratis E-Book

8 Slimme timemanagement tips om optimaal te kunnen werken in eigen kantoor.

Ja! die pak ik mee

Gratis tips & tricks

Tips die je helpen bij het opruimen, huishouden, administreren en agenderen.

Ja! Leuk om te lezen