In een eerder blog heb ik tips gedeeld voor het maken van een weekplanning. Een weekplanning zorgt voor meer overzicht en structuur in je week en geeft je rust en overzicht.

Als aanvulling op het maken van een weekplanning is het goed ook ‘wekelijks onderhoud’ te plegen. Dit is minstens zo belangrijk en is onlosmakelijk verbonden met je weekplanning.

Tijdens het wekelijks onderhoud blik je terug op de week die achter je ligt en kijk je vooruit naar wat er komen gaat. Het zorgt ervoor dat je niets vergeet en met een ontspannen gevoel het weekend ingaat. Je veegt eigenlijk de losse eindjes van de afgelopen week bij elkaar.

Zelf trek ik wekelijks ongeveer een half uurtje uit om mijn losse eindjes in beeld te brengen. Want als je meer grip op je taken wilt krijgen en niet steeds het gevoel wilt hebben achter de feiten aan te lopen. Dan is het goed om regelmatig orde op zaken te stellen.

Het kost je in het begin misschien even wat tijd maar wanneer je de basis hebt gelegd voor dit wekelijks onderhoud, is het wegwerken van de losse eindjes van de week niet meer zo tijdrovend maar juist super effectief!

Checklist voor wekelijks onderhoud

Plan wekelijks – bij voorkeur aansluitend aan het maken van je weekplanning – een half uurtje in je agenda in voor het wekelijks onderhoud.

Terugblik

Pak je weekplanning en takenlijst erbij en loop de volgende punten na:

  • Zijn alle taken op je takenlijst genoteerd?
  • Volg uitgezette acties op
  • Streep afgeronde taken af
  • Plan eventueel door wat niet gelukt is
  • Zijn alle afspraken in je agenda genoteerd?
  • Wat ging goed en wat kan anders?

Vooruitblik

Bekijk de planning voor de komende week en check:

  • Moeten er nog ergens voorbereidingen voor worden getroffen?
  • Waar liggen de deadlines en wat moet daar nog voor gebeuren?
  • Waar zitten de eventuele knelpunten deze week en speel daarop in.

Check je mailbox

  • Zijn er nog onbeantwoorde mails?
  • Zijn er nog openstaande acties?
  • Zijn er afgeronde taken of projecten die je kunt archiveren?

Verzamel

Gedurende de week maak je aardig wat notities en aantekeningen, bijvoorbeeld tijdens vergaderingen, telefoongesprekken, netwerkbijeenkomsten, workshops, trainingen etc.

  • Verzamel alle losse (digitale) notities en aantekeningen, visitekaartjes, bonnetjes etc.
  • Neem deze door, beslis wat ermee moet gebeuren en bewaar ze op de juiste plek in het juiste systeem

Check je bureau

Een opgeruimd bureau zorgt voor meer overzicht en focus. Het is een klusje wat je dagelijks oppakt en daarom ook bij het wekelijks onderhoud hoort. Want een opgeruimd bureau helpt je niet alleen beter te concentreren en productiever te zijn maar draagt ook bij aan je werkplezier. Neem een 5-10 minuten de tijd om je bureau aan kant te maken zodat je de volgende werkdag start met een opgeruimd bureau.

Rust en overzicht

Het wegwerken van losse eindjes door wekelijks onderhoud te plegen, zorgt voor overzicht en rust in je hoofd waardoor jij met een ontspannen gevoel het weekend in gaat en met een schone, georganiseerde lei de nieuwe week weer begint.

Tot slot

Wist je trouwens dat je een gratis en vrijblijvend online adviesgesprek van 30 minuten met mij kunt inplannen? Een gesprek waarin ik je voorzie van tips en adviezen die je direct kunt toepassen?

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van je takenlijst en het stellen van prioriteiten? Dan nodig ik je van harte uit om een gesprek met mij in te plannen.

Ik kijk uit naar je bericht!