Welke documenten bewaar je wel en welke niet?

Het nieuwe jaar is net begonnen en dat is een mooi moment om eens orde op zaken te stellen in alle documenten die je administratie rijk is.

Het afgelopen jaar heb je waarschijnlijk weer heel wat papierwerk ontvangen. Niet alleen door je brievenbus, maar ook digitaal. Een groot deel van deze papieren bestaat uit folders, nieuwsbrieven, aanbiedingen van zorgverzekeraars, banken, energiemaatschappijen, loterijen etc. Maar er zitten ook andere papieren tussen zoals verzekeringspolissen, afschriften van bankrekeningen, energieoverzichten, hypotheekoverzichten, huuroverzicht etc. Maar weet jij precies welke documenten je wél en niet bewaart? Bewaar je gewoon alles of is het hard nodig eens orde op zaken stellen in al deze documenten?

Een schone lei

Het begin van het jaar is een goed moment om dit aan te pakken en met een schone lei te beginnen. Over een tijdje staat ook de aangifte inkomstenbelasting weer voor de deur en dan is het fijn als je alle juiste én actuele documenten bij de hand hebt en verlost bent van alle overbodige papieren. Het is een kwestie van sorteren, bewaren en weggooien. Maar wat moet je nu eigenlijk bewaren en voor hoe lang?

Bewaar alleen documenten die een bewijsfunctie hebben of informatie bevatten die je niet zo makkelijk elders kunt opvragen. Van alle overige papieren kun je met een gerust hart afscheid nemen.

Checklist documenten bewaren

Ik heb voor jullie een handige checklist opgesteld, hierin lees je wat je allemaal wél en niet moet bewaren en voor hoe lang. Print deze checklist uit en begin vandaag nog met het opschonen van je werkarchief. Bekijk aan de hand van deze checklist welke papieren mogen blijven en welke je met een gerust hart weg kunt doen. Let op: Kijk goed of de papieren die je wegdoet, geen persoonlijke informatie bevatten. Deze documenten kun je beter eerst door een papierversnipperaar halen. Papieren die geen persoonlijke informatie bevatten, kun je zo in de oud-papierbak gooien.

Tip:

Hou de documenten die je nodig hebt voor het doen van je aangifte inkomstenbelasting direct apart. Maak hiervoor een apart mapje aan en bewaar hierin alle papieren die je nodig hebt voor het doen van je belastingaangifte. De komende tijd ontvang je van verschillende instanties nog meer documenten die je hiervoor nodig hebt. Bewaar deze ook in dit mapje. Zo heb je alle documenten bij elkaar wanneer je de aangifte gaat doen. Wat je allemaal nodig hebt voor het doen van je aangifte inkomstenbelasting, kun je lezen op de site van de belastingdienst.

Organized by ME | Esther van Dijk

By |2019-01-13T18:54:30+02:0013 januari, 2019|Tips|Reacties uitgeschakeld voor Welke documenten bewaar je wel en welke niet?

About the Author:

Professional organizer in het team van De Huishoudcoach® en is werkzaam in de regio Midden- en West-Brabant, Zuid-Holland en Midden Nederland. Esther geeft duidelijk houvast wanneer je het overzicht en de grip bent kwijtgeraakt en biedt vakkundig inzicht in en praktische oplossingen voor al je organisatieproblemen, zowel thuis als ook op kantoor. Daarnaast verzorgt Esther regelmatig praktische en inspirerende workshops, cursussen en lezingen over opruimen en organiseren.