Je volledig concentreren op je werk kan nog knap lastig zijn. Zeker wanneer je veel thuiswerkt en al helemaal als je daar geen aparte werkplek kunt creëren. Thuis wordt je al snel afgeleid door huisgenoten, een vol aanrecht of een wasje dat nog gedraaid moet worden.

En wanneer je vaak afgeleid of onderbroken wordt, is het lastiger je te concentreren en taken goed of op tijd af te ronden. Veel mensen hebben moeite om geconcentreerd te werken, wat kan leiden tot meer overwerken en zelfs gezondheidsproblemen.

Wat kun je doen?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je beter te kunnen concentreren op je werk. Wat dat is, is voor iedereen anders. Ga eens na wat jij nodig hebt om je beter te kunnen concentreren op de dingen die je wilt of moet doen.

Is dat een opgeruimd, leeg en schoon bureau? Vind je het prettig om een to-do lijst te maken om te gebruiken als leidraad? Zonder je jezelf graag af? Of heb je misschien alleen maar een goede pot koffie of thee nodig om geconcentreerd aan een taak te kunnen werken?

Wat je ook nodig hebt, zorg ervoor dat het geregeld is voordat je aan een taak begint.

Tips voor een betere concentratie

Opgeruimd bureau

Je goed kunnen concentreren, gaat gemakkelijker wanneer er orde en overzicht is. Ruim daarom voordat je start je bureau op. Prop de spullen niet zomaar in een kast of lade maar leg ze op de plek waar ze (thuis)horen.

Laat alleen de spullen die je nodig hebt op je bureau liggen. Je computer, pen en papier en een lekkere kop koffie of thee.

Alleen al door het ordenen van je spullen, ontstaat er meer rust en ruimte in je hoofd waardoor je je beter kunt concentreren.

Wil je de dag niet starten met het opruimen van je bureau maar wel met een opgeruimd bureau de dag starten? Maak er een gewoonte van om aan het einde van iedere werkdag 5 – 10 minuten de tijd te nemen om alles voor te bereiden voor de volgende werkdag. Zo start je de volgende dag met een opgeruimd bureau.

Stoorzenders

Wil je ongestoord kunnen werken? Schakel dan alle ‘stoorzenders’ uit voordat je aan de slag gaat.

Zet je telefoon op stil, schakel de meldingen van je mailprogramma uit en vergeet ook de TV, radio en deurbel niet uit te zetten.

Je collega’s en huisgenoten kun je natuurlijk niet uitzetten maar je kunt ze wel vertellen dat je graag ongestoord aan een project wilt werken en daarom het komende uur (of de tijd die jij nodig hebt) even niet gestoord wilt worden.

Geef aan dat je alleen voor spoedzaken bereikbaar bent.

Weet wat te doen

Start jij je werkdag meteen met de dingen die je wilt of moet doen? Of ben je eerst een half uurtje bezig om uit te zoeken wat je (ook alweer) moest doen?

Wanneer houvast ontbreekt, is de kans kleiner dat je de dingen doet die je wilt of moet doen. Zorg er daarom voor dat je prioriteiten helder zijn. Zo/Daarmee zorg je voor een goede start van je werkdag.

Tip: Start je dag niet met het checken en verwerken van je mail. Dan werk je aan de prioriteiten van een ander in plaats van aan je eigen prioriteiten.

Have a break

Het is onmogelijk om je uren achter elkaar te concentreren. Na een half uur super geconcentreerd aan de slag te zijn geweest, neemt de concentratie geleidelijk af. Het is daarom belangrijk om tussendoor pauzes te nemen.

Strek even de benen door een korte wandeling te maken, haal wat te drinken of te eten, breng een bezoek aan het toilet of maak een praatje met een collega of huisgenoot.

Drink water

We weten allemaal dat het goed is om dagelijks voldoende water te drinken. Maar wanneer je met volle concentratie aan een taak werkt, kan dat er nog wel eens bij inschieten.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat er een relatie bestaat tussen uitdroging en een gebrek aan concentratie. Een goede vochtinname helpt de concentratie op peil te houden.

Dus: maak het drinken van water als een van de voorwaarden die je nodig hebt om geconcentreerd te kunnen werken en houd een fles water binnen handbereik. Neem geregeld een slokje, ook als je geen dorst hebt 😉.

Wat heb jij nodig?

Wat heb jij nodig om je goed te concentreren op een taak? Heb jij andere tips die jóu helpen? Ik zou het leuk vinden als je ze met me deelt, zodat anderen deze kunnen uitproberen en gebruiken.

Heb je vragen of wil je een afspraak maken?

Blijf er niet mee zitten! Mail of bel me en stel je vraag dan kun je mij vertellen waar je tegenaan loopt en wat je belangrijkste knelpunten zijn. Samen bekijken we wat jouw wensen en doelen zijn en hoe we deze het beste kunnen aanpakken.

jb1x

Gratis E-book & tips

Timemanagement tips

Gratis E-Book

8 Slimme timemanagement tips om optimaal te kunnen werken in eigen kantoor.

Ja! die pak ik mee

Gratis tips & tricks

Tips die je helpen bij het opruimen, huishouden, administreren en agenderen.

Ja! Leuk om te lezen