Heb je een heerlijke vakantie gehad? Zonder aan je werk te denken of toch snel even je mail te checken?

Ik weet maar al te goed dat dat niet altijd lukt 🫣.

Het is soms lastig om je werk los te laten of niet even een sneak peak te nemen in je mailbox.

Dat is eigenlijk best zonde.

Want één keer per jaar je batterij goed opladen is heel belangrijk! Dus even helemaal geen werk is dan echt een must!

Is het jou gelukt om tijdens je vakantie niet aan je werk te denken of naar je mailbox te kijken? Dan heb je grote kans dat je bij terugkomst een inhaalslag te maken hebt.

Maar hoe ga je daar nou slim mee om?

Na de vakantie starten de meeste mensen met het wegwerken van de binnen gekomen e-mails, maar start eerst eens met een lekkere kop koffie of thee.

Open dan pas je mailprogramma.

Laat je out-of-office bericht nog even een dagje aan staan. Hiermee wek je de indruk dat je er nog even niet bent en geeft jou de gelegenheid om orde op zaken te stellen.

Heb je veel e-mails ontvangen? Dan is het wellicht handig om deze eerst te sorteren op soort om deze gemakkelijker te verwerken.

Zo kun je bijvoorbeeld agendaverzoeken van de e-mails scheiden. Handig want zo werk je eerst de agendaverzoeken weg en is je agenda binnen no-time weer up-to-date.

Sorteren doe je zo:

Ga naar het tabblad ‘Beeld’, kies daar voor ‘Weergave wijzigen’ en kies vervolgens voor ‘Enkel’.

Nu zie je bovenaan je Postvak IN een aantal kleine icoontjes staan waarmee je kunt sorteren. Kies voor het icoontje ‘pictogram’ en je mails worden van de agendaverzoeken gescheiden.

Ook kun je sorteren op ‘urgentie’ of ‘afzender’, kies wat voor jou handig is.

Zijn je agenda verzoeken weggewerkt? Dan kun je je nu gaan richten op de e-mails.

Verwerken

Verwijder alle ‘out of office’ notificaties en mails dit info bevatten die al achterhaald zijn.

Richt je vervolgens op de belangrijke mails, de anderen kunnen nog wel even wachten.

Bevat een mail een taak of actie die jij moet oppakken ? In veel gevallen is het niet nodig deze direct uit te voeren. Maak hiervan een (digitale) taak en noteer de datum erbij wanneer je deze gaat oppakken.

Zo creëer je al een eerste overzicht.

Kun je de taak binnen 2 minuten afwikkelen? Doe het dan wel direct, opschrijven kost vaak meer tijd 😉.

Verwijder vervolgens de betreffende mail uit je postvak in of archiveer deze.

Takenlijst

Schep overzicht in je takenlijst. Noteer alle taken die je de komende tijd te doen staan en stel hierin prioriteiten. Wat pak je nu op en wat kan nog even wachten?

Plan vervolgens voor de komende tijd een aantal momenten in van ongeveer een uur in je agenda om aan deze taken te werken.

Planning

Maak een planning voor de komende week. Zo weet je precies wat je de komende tijd te doen staat.

Tip: Lees ook de 5 meest gemaakte planfouten zodat jij deze valkuilen kunt omzeilen en wel een haalbare planning maakt.

Ik hoop dat deze stappen je helpen om na je vakantie met frisse energie aan de slag te gaan en grip te krijgen op wat er te doen staat zodat je niet direct het gevoel hebt achter de feiten aan te lopen.

Tot slot

Ik hoop dat deze tips je helpen om na je vakantie met frisse energie aan de slag te gaan en grip te krijgen op wat er te doen staat en je niet direct het gevoel hebt achter de feiten aan te lopen.

Vind je het lastig om de vakantie achterstand bij te werken of een haalbare planning te maken? Stuur me een mail of plan een vrijblijvend online adviesgesprek met me in, ik help je graag een eindje op weg.

Spreek ik je binnenkort?