Voor bijna alles wordt er wel een nationale dag uitgeroepen. Zo kennen ze in Amerika dan ook de ‘National clean your desk day’ – een nationale dag voor een schone en goed georganiseerde werkplek.

Jaarlijks valt deze dag op de tweede maandag van januari.

Deze dag is bedoeld om ervoor te zorgen dat je het nieuwe jaar start met een helder hoofd en een schoon en opgeruimd bureau.

Liggen er overal spullen en stapels papierwerk? Dan kan dit je behoorlijk afleiden van de taken die je te doen staan. Je bent daardoor minder gefocust en dat gaat ten koste van je productiviteit en werkplezier.

Onderzoek toont aan dat mensen meer gedaan krijgen en zich minder gestrest voelen als de werkplek opgeruimd en schoon is.

Want een opgeruimde werkplek helpt je niet alleen beter te concentreren en productiever te zijn maar draagt ook bij aan je werkplezier. En hiermee wordt niet alleen de fysieke rommel bedoeld maar ook de inhoud van je computer.

Kortom, een goed georganiseerde werkplek:

  • Zorgt voor focus
  • Verbetert de productiviteit
  • Vermindert stress
  • Bespaart tijd
  • Vergroot het werkplezier
  • Zorgt voor rust in je hoofd

Gebruik deze dag daarom om het nieuwe jaar met een opgeruimd, goed georganiseerd en schoon bureau te starten.

9 Tips om je werkplek op te ruimen:

  1. Verwijder alles wat niet op je bureau thuishoort
  2. Berg dit op in lades of kasten, gooi het in de prullenbak of haal het door de shredder
  3. Haal de spullen die wel op je bureau thuishoren van je bureau; ja echt àlles en maak dan je bureaublad even lekker schoon
  4. Maak je prullenbak leeg en schoon
  5. Maak ook je toetsenbord eens grondig schoon
  6. Bundel losse spullen en papieren zoveel mogelijk in bakjes, tijdschriftencassettes of ordners
  7. Verzamel alle losse aantekeningen en noteer deze op één to-do lijst
  8. Schoon je mailbox op
  9. Schoon de documenten op je computer op

Kijk eens door een andere bril naar je eigen werkplek. Zijn er zaken die jij anders kunt organiseren waardoor je prettiger kunt werken?

Werk je samen met collega’s? Maak er een gezamenlijke activiteit van en deel ter inspiratie en motivatie foto’s van de opgeruimde werkplek met elkaar.

Een paar leuke weetjes over werken op kantoor:

  • Darwin zette wielen onder zijn bureaustoel. Dit hielp hem om sneller bij zijn spullen te komen terwijl hij in zijn studeerkamer zat.
  • Wist je dat er ongeveer 16 miljoen microben op een toetsenbord zitten… IEUW!
  • Slechts bij 3 procent van de kantoren wordt apparatuur regelmatig gereinigd.
  • Iedereen is wel eens iets kwijt maar een gemiddelde kantoormedewerker is zes weken per jaar op zoek naar iets wat kwijt is.

Ga je na het lezen van deze tips aan de slag met opruimen en organiseren van je werkplek? Ik zou het leuk vinden als je voor en na foto’s met mij zou willen delen 😉.

Ik kijk ernaar uit!

Wil je meer weten of heb je een vraag?

Heb je vragen of wil je meer weten over de coaching mogelijkheden? Aarzel niet en laat het me weten, ik beantwoord je vragen met alle plezier.

Ik kijk uit naar je bericht!