Voor bijna alles wordt er wel een nationale dag uitgeroepen. Zo kennen ze in Amerika dan ook de ‘National clean your desk day’ – een nationale dag voor een schone en goed georganiseerde werkplek.

Jaarlijks valt deze dag op de tweede maandag van januari en dat is vandaag.

Deze dag is bedoeld om ervoor te zorgen dat je het nieuwe jaar start met een helder hoofd en een schoon en opgeruimd bureau. Liggen er overal spullen en stapels papierwerk? Dan kan dit je behoorlijk afleiden van de taken die je te doen staan. Je bent daardoor minder gefocust wat ten koste gaat van je productiviteit en werkplezier.

Onderzoek toont aan dat mensen meer gedaan krijgen en zich minder gestrest voelen als hun bureau opgeruimd en schoon is.

Want een opgeruimd bureau helpt je niet alleen beter te concentreren en productiever te zijn maar draagt ook bij aan je werkplezier. En hiermee wordt niet alleen de fysieke rommel bedoeld maar ook de inhoud van je computer.

Kortom, een goed georganiseerde werkplek:

  • Zorgt voor focus
  • Verbetert de productiviteit
  • Vermindert stress
  • Bespaart tijd
  • Vergroot het werkplezier
  • Zorgt voor rust in je hoofd

Dus gebruik deze dag om het nieuwe jaar met een opgeruimd, goed georganiseerd en schoon bureau te beginnen.

9 Tips om je werkplek op te ruimen:

  1. Verwijder alles wat niet op je bureau thuishoort
  2. Berg dit op in lades of kasten, gooi het in de prullenbak of haal het door de shredder
  3. Haal de spullen die wel op je bureau thuishoren van je bureau; ja echt álles en maak je bureaublad even lekker schoon
  4. Maak je prullenbak leeg en schoon
  5. Maak ook je toetsenbord eens grondig schoon
  6. Bundel losse spullen en papieren zoveel mogelijk in bakjes, tijdschriftencassettes of ordners
  7. Verzamel alle losse aantekeningen en noteer deze op één to-do lijst
  8. Schoon je mailbox op
  9. Schoon de documenten op je computer op

Kijk ook eens naar de omgeving waarin je werkt. Werk je in een open kantoor? Doorgaans is dit niet de meest ideale omgeving om optimaal te kunnen werken. In dat geval is het daarom nóg belangrijker om je werkplek opgeruimd te houden zodat je beter kunt focussen en daarbij de rust kunt bewaren om optimaal te kunnen werken.

Maak er samen met je collega’s een gezamenlijke activiteit van en deel ter inspiratie en motivatie eventueel foto’s met elkaar van de opgeruimde bureaus.

Een paar leuke weetjes over werken op kantoor:

  • Darwin zette wielen onder zijn bureaustoel. Dit hielp hem om sneller bij zijn spullen te komen terwijl hij in zijn studeerkamer zat.
  • Wist je dat er ongeveer 16 miljoen microben op een toetsenbord zitten… IEUW!
  • Slechts bij 3 procent van de kantoren wordt apparatuur regelmatig gereinigd.
  • Iedereen is wel eens iets kwijt maar een gemiddelde kantoormedewerker is zes weken per jaar op zoek naar iets wat hij kwijt is.

Kijk eens door een andere bril naar je eigen werkplek. Zijn er zaken die jij anders kunt organiseren waardoor je meer optimaal kunt werken?

Kan jouw werkplek wel een opschoonbeurt gebruiken? Ik zou het leuk vinden als je de voor en na foto’s van je werkplek met mij zou willen delen 😉.

Heb je vragen of wil je een afspraak maken?

Blijf er niet mee zitten! Mail of bel me en stel je vraag dan kun je mij vertellen waar je tegenaan loopt en wat je belangrijkste knelpunten zijn. Samen bekijken we wat jouw wensen en doelen zijn en hoe we deze het beste kunnen aanpakken.

jb1x

Gratis E-book & tips

Timemanagement tips

Gratis E-Book

8 Slimme timemanagement tips om optimaal te kunnen werken in eigen kantoor.

Ja! die pak ik mee

Gratis tips & tricks

Tips die je helpen bij het opruimen, huishouden, administreren en agenderen.

Ja! Leuk om te lezen